Marketing Tribune: Ramon Beuk over ‘zelfhulpboek voor in de keuken’ WAYOOH

Hij is zelf uitgegroeid tot merk. In deel 148 van deze successerie Ramon Beuk, die deze maand het boek ‘WAYOOH’ uitbrengt. ‘Vaak word ik tv-kok genoemd, maar dat is niet wat ik dagelijks doe of waar ik voor geleerd heb.’

‘Wat ik wel ben? Ik ben chef, leraar en ondernemer.’

Ramon Beuk werkte een aantal jaren als kok in verschillende restaurants. Daarna is hij als ontwikkelaar van concepten en producten voor Bijenkorf, Hema en Unilever gaan werken. Ook presenteerde hij televisieprogramma’s en schreef elf kookboeken, waarvan er twee bekroond werden tot Kookboek van het Jaar.

Wat heb je met merken en marketing?
‘Als ondernemer ontwikkelde ik een aantal horeca-concepten. Het mooiste vind ik om iets te bedenken en ontwikkelen wat nog niet door anderen gedaan is. Ontwikkelingen waarvan mensen op voorhand niet weten dat ze er behoefte aan hebben, totdat je het onder hun neus duwt. Ik hou van unieke concepten waar een goed verhaal achter zit. Zoals mijn, in 2011 ontwikkelde, restaurantconcept “restaurant VOOREENMAAND”.’

Dat was een nieuwe vorm van dineren?
‘Ja. Ik ben nog steeds trots dat ik hiermee het klassieke ‘uit eten gaan’ in een nieuwe vorm heb gegoten. In dit concept verpakte ik namelijk alles wat ik zelf miste als ik uit eten ging.

Mensen die niet langs geweest waren vroegen zich af wat er zo bijzonder aan was. Het antwoord was net zo simpel als ingewikkeld. Wat een concept bijzonder maakt is de eigenheid die je er zelf in stopt. Het moet volledig van jezelf zijn. Probeer heel dicht tot de kern te komen van wie je bent en waar je blij van wordt. Vertaal dat naar een tastbaars concept. Als dat lukt heb je altijd iets unieks te pakken. Want er is maar één jij. Daar geloof ik in.

Met het nieuwe kookboek Wayooh voel ik dat ik weer iets van mezelf vertaal naar tastbaarheid. Mensen die het boek lezen en volgen zullen dat ervaren. Mensen die er vluchtig doorheen bladeren zullen een te snelle conclusie trekken. Ze zullen het misschien proberen te vergelijken met dat wat ze al kennen. Het lastige van unieke dingen is dat het moeite kost om ze te begrijpen en je erin te verplaatsen. Maar wanneer jij je best doet om iets unieks te begrijpen zal het je raken en niet meer loslaten.’

Vertel graag meer over je nieuwe kookboek: wat, waarom en waarom nu? Wat is er bijzonder aan?
‘Ik noem dit boek bewust geen kookboek, maar een zelfhulpboek voor in de keuken. Waarom? Door de jaren heen kreeg ik regelmatig te horen dat mensen kookboeken heel leuk vinden. Toch krijgen mensen ook vaak stress van kookboeken. Ze vragen mij: “Wat doe je met die overgebleven kruiden, hoe bewaar je dingen handig en hoe verwerk je ze in andere gerechten?” Kortom, mensen willen weten hoe ze meer structuur krijgen en het dagelijkse eten koken beter kunnen organiseren.

Daar wil ik met dit boek mensen bij helpen. Geen ingewikkelde recepten, maar een methodiek ontwikkelen om mensen rust, overzicht en controle te laten ervaren. Dit boek leert je organiseren in je eigen keuken, tijd besparen, handiger en voordeliger boodschappen doen, voedselverspilling tegen gaan en het geeft je inzichten tot het ontwikkelen van je eigen creaties. Het is een eigenwijs boek dat niet wil verpieteren in je boekenkast. Maar intensief gebruikt wil worden op je aanrecht, in of naast je bed. Ik heb het volledig, zonder uitgever, in eigen beheer gemaakt.’

Op de voorkant prijken tomaten, asperges, knoflook en een ui?
‘De uitgever had waarschijnlijk weer een foto van Beuk op de cover gewild, want: “Jouw gezicht verkoopt”. Mijn antwoord hierop? “Nee! Het gaat niet om mij.” Dit boek gaat om het concept en de methodiek. Vandaar geen foto’s van mezelf op de cover en in dit boek. Gek genoeg voelt het juist daardoor nóg meer als mijn eigen project.’

Hoe kwam je aan de recepten?
‘De recepten ontwikkelde ik puur door na te bootsen hoe mensen het beste thuis met eten om kunnen gaan. Ik wilde vooral eenvoudige, maar super lekkere recepten maken. Waarbij het uiteindelijk ging om een methodiek waar mensen rust bij zouden ervaren. Ik haalde vijftien basisingrediënten en probeerde deze over zeven dagen te verdelen en het te verwerken zodat er niks verspild werd. Dat was een mooie uitdaging én het leverde leuke recepten op. Het leuke is: iedereen zou deze methode op zijn of haar eigen gerechten kunnen toepassen. Dat is mede het mooie van dit boek.’

Op welke lezers legt jouw kookboek zich toe?
‘De doelgroep is heel breed: van beginners in de keuken tot aan de meer ervaren thuis-kok. Ik denk dat zogenaamd ervaren (of eigenwijze) mensen hier niet aan moeten beginnen. Zij die denken het al te weten, of beter te weten, moeten een ander boek kopen. Voor mensen die graag meer willen, openstaan voor meer voordelen en er echt iets van willen maken is dit boek gemaakt. Die groep is gelukkig heel groot.’

Kunnen merken zich aansluiten bij jouw activiteiten? Hoe?
‘Jazeker. Bij een methodiek en handigheidjes passen natuurlijk merken en tools. Ik ga graag samenwerkingen aan met merken die dezelfde visie delen. Ik wil creëren, geven en blij maken. Dat is al jaren bij alles wat ik doe mijn kern.

Mensen moeten voor mijn product kiezen omdat ze oprechte interesse voelen. En niet omdat ik ze, met allerlei extra’s, geforceerd moet overtuigen van de voordelen.  Ik heb hierover discussies met het marketingbureau dat voor mij werkt. “Niet manipuleren, maar loyaliteit creëren”, zeg ik dan. Niemand mag het gevoel hebben iets door de strot geduwd te krijgen. Mensen die mijn concept niet snappen, klagen over de minder mooi gestylde foto’s in het boek. Terwijl dat juist een bewuste keuze is geweest. Een (kook)boek maken waarbij de gemiddelde thuis-kok denkt “maar zo kan ik het ook!”. Het begint bij dicht bij de mensen komen. Doe, in dit geval, meer wat mensen herkennen, en minder wat mensen verwachten. 

Dus, met iedereen die deze gedachte deelt wil ik koffie drinken.’

Word je blij van de gemiddelde ingrediënten als je door een Nederlandse supermarkt heenloopt?
‘Ik word sowieso blij van de Nederlandse supermarkt! Mensen hebben het ten onrechte vaak over het buitenland, waar zulke bijzondere dingen te koop zijn. Wij hebben in Nederland echt mooie producten en ook qua verse kruiden doet mijn supermarkt om de hoek het heel aardig. Natuurlijk ga ik er niet op zoek naar de meest bijzondere vis, vlees en groentesoorten, maar onze grotere supermarkten -waarvan ik geen merken noem- doen het echt heel aardig hoor.’

Hoe heb je de pandemie doorstaan?
‘Eerst is er een schok, gevolgd door verwarring, het besefmoment en het omzetten van de knop en doorgaan! Wat kun je doen tegen iets wat je niet in de hand hebt? Gewoon op zoek gaan naar dingen die je wel kunt sturen. Da’s lastig, maar het kan. Mijn boek Wayooh is het bewijs.’

Wat zijn je plannen voor 2021? Meer kookboeken, we lazen iets ook over culinaire aandacht voor Suriname?
‘Het is lastig plannen maken wanneer je afhankelijk bent van externe factoren. Voor 2020 stonden al veel plannen voor Suriname op de agenda. Die plannen werden allemaal verplaatst naar 2021. Dit was onder andere het bouwen van een culinaire opleiding. Ik wil graag iets bijdragen aan de ontwikkeling van hospitality in het land waar ik geboren ben. Maar ook een reis door Suriname staat op de planning. Gekoppeld aan een boek en een tv-programma. Of het dit jaar echt allemaal gaat lukken is te hopen, want deze periode blijft natuurlijk super onzeker.’

Wat wordt jouw persoonlijk uitdaging in 2021?
Zoveel mogelijk mensen rust en overzicht in hun keuken geven. Ik wil mensen het inzicht geven dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Dat het best leuk kan zijn om elke dag voor jezelf en anderen te koken. Als ik over een jaar genomen gemiddeld één mail per dag krijg van iemand die blij is met wat ik ze gegeven heb, dan ben ik gelukkig. Want dat blijft mijn kern: creëren, geven en mensen blij maken.’

tekst: Peter van Woensel Kooy

Het nieuwe boek Wayooh is o.a. te bestellen op www.wayooh.nl, op www.ramonbeuk.nl en op www.bol.com

🍪 Wij gebruiken cookies om je de beste gebruikservaring te kunnen bieden.